Hiken in Colombia

Colombia is helemaal hot & happening. Steeds meer backpackers weten de weg te vinden naar dit Zuid-Amerikaanse pareltje. En ik snap heel goed waarom, want Colombia heeft echt alles: jungle, strand, bergen, vulkanen, woestijnen, een prachtige cultuur, ontzettend vrolijke inwoners en goede restaurants. Daarom zit er voor elk type reiziger wel iets tussen waarvan zijn hartje sneller gaat kloppen. Voor mij is een meerdaagse hike altijd een pré. En hiken kun je zeker in Colombia!

vallecocora De meest bekende hike is natuurlijk die naar Ciudad Perdida. In 3-5 dagen loop je naar de verloren stad, die diep in de jungle ligt. Met een gids en honderden andere toeristen. Dat laatste is dan ook de reden dat ik niet voor deze hike gekozen heb. Als ik iets irritant vind, is het wel massa’s mensen tegenkomen tijdens het wandelen. Het afgelegen national park El Cocuy (10u rijden vanaf Bogota) sprak me meer aan, maar dat was helaas gesloten toen ik in Colombia zat. Uiteindelijk kwam ik terecht in national park Los Nevados, dat bij Salento ligt. En man, man, wat heb ik daar een toffe hike gemaakt!

Salento Trekking
Na een vergelijkend warenonderzoek onder verschillende bureautjes in Salento, koos ik uiteindelijk voor een driedaagse hike met Salento Trekking. Een prima keuze, bleek achteraf. Eigenaar en gids Diego is een schat met een onwijze passie voor de natuur. Hij ontfermt zich over je, zorgt ervoor dat je niks tekort komt en regelt alles tot in de puntjes. Omdat ik de enige gegadigde was, had ik zelfs een privétour. hiken-losnevados

Dag 1
Op de eerste dag verzamel je om 7 uur in het kantoortje van Salento Trekking. Snel je rugzak inpakken met alle benodigde gear, die je overigens allemaal gratis kunt lenen, en snacks voor onderweg. Daarna vertrek je met de Willy Jeep (de enige vorm van ‘openbaar vervoer’ in Salento) naar de Cocora Valley; het startpunt van de hike. Dag 1 is goed te doen qua lopen. We waren 7 uur onderweg, maar hebben het echt heel relaxed gedaan en veel pauzes genomen. Af en toe zit er een pittig klimmetje bij, maar er zijn genoeg vlakke stukken om weer op adem te komen. We sliepen bij een lokale familie in een heel primitief huisje met een geweldige view op 3200 meter hoogte. Echt heel tof!
image Dag 2
Dag 2 is iets pittiger, maar ook een stuk mooier. Al snel kom je in een gebied dat vol staat met een soort cactussen. Daarna volgt een pittige klim naar de top van de Paramillo op 4760 meter. Dat was wel een beetje afzien, zo in dat losse grind en in de snijdende kou. Helaas trok het ook nog helemaal dicht terwijl we naar boven liepen, dus er volgde geen beloning in de zin van mooie views. Zonde! Als je weer beneden bent, heb je nog een paar uur lopen voor de boeg. Wederom door een supermooi gebied. Na zo’n 9 a 10 uur lopen kom je aan bij huis nummer 2, waar je de nacht weer spendeert bij een lokale familie.
hiken-colombia Dag 3
En dan is het alweer tijd voor de laatste dag. Helaas voor ons regende het de hele morgen en was het daardoor ook flink koud. Eerst nog een bergkam over en daarna volgen kilometers afdalen door één dikke blubberpoel. Serieus; ik dacht dat er nooit een einde aan zou komen. Normaal gesproken heb ik een schurfthekel aan wandelstokken, maar nu was ik toch erg blij dat ik ze mocht lenen van de gids. Na urenlang glibberen, glijden, corrigeren en opletten doemt dan eindelijk de Cocora Valley voor ons op. Deze vallei vol met gigantische palmbomen is een toeristische trekpleister in Colombia en tevens eindpunt van onze hike. We lopen nog een stuk door de vallei en komen uiteindelijk na 8 uur lopen weer in de bewoonde wereld aan. Moe, maar voldaan en een te gekke hike-ervaring rijker :).

2 thoughts on “Hiken in Colombia

1. travel addict

Post author

Hey Linda,

Oh jaloers dat je in Colombia zit haha 😉 Wat heerlijk!
      Ik zou 'm zelf niet zo snel zonder gids doen, omdat er niet een duidelijk pad is en er geen bewegwijzering o.i.d. is.
      Volgens mijn gids verdwalen er regelmatig toeristen die dan dagenlang spoorloos zijn.
      Wat daarvan waar is weet ik natuurlijk niet, maar ik had er zelf in ieder geval nooit uitgekomen.
      Als jullie betere spoorzoekers zijn, dan kun je altijd een gok wagen natuurlijk haha. Succes!!