Hiken in Nepal

headernepalEen trekking maken door het machtige Himalayagebergte: het stond al jaren op mijn verlanglijstje. Afgelopen maart bezocht ik Nepal en kon ik deze wens eindelijk afstrepen. En hoe: met een fantastische hike door het Annapurnagebied. Samen met m’n vent mocht ik zeven dagen genieten van de frisse berglucht, prachtige vergezichten, indrukwekkende besneeuwde toppen, actief bezig zijn, avontuur en van elkaar. Vandaag deel ik mijn route en ervaringen, voor degenen die zelf ook overwegen een trekking in Nepal te maken.

Via een hobbelige rit met een overvolle lokale bus kwamen we vanuit Pokhara in Nayapul aan; het beginpunt van verschillende hikes door het Annapurnagebied. Wij wilden de zesdaagse trek lopen naar Poonhill, Ghandruk en Phedi. Maar omdat we een stuk sneller liepen dan vermeld stond op de loopschema’s, hebben we uiteindelijk de Poonhill-ABC trek gedaan. Een goede beslissing, want het Annapurna Base Camp was duidelijk het mooiste stukje natuurschoon dat we gezien hebben die week!

Dag 1: Nayapul - Banthati
Rond 11 uur komen we in Nayapul aan en worden we door een man uit de bus begeleid naar het beginpunt van de hike. Het eerste deel van de route is redelijk vlak en voert ons langs weelderige groene bergen. Omdat het zo weids is kun je ver kijken, wat mooie views oplevert. Wel vinden we het erg toeristisch; je komt continu andere hikers tegen. Volgens het loopschema moeten we overnachten in Hile, maar na 2 uur wandelen komen we er erachter dat we daar al lang voorbij zijn. Dan maar door en op een lege maag ongeveer 3.000 traptreden op. Godskolere, dat is even ploeteren in de hitte. Rond 16 uur komen we in Banthani aan en besluiten we te stoppen, zodat we nog lekker een biertje kunnen drinken in de zon met uitzicht op de vallei.

nepal1

Dag 2: Banthati - Ghorepani
Vandaag worden we wakker door een natuurlijke wekker: een geit die verkracht wordt. Althans, zo klinkt het. Als we polshoogte gaan nemen, blijkt het een varken te zijn dat wordt geslacht voor het Holi Festival. Na een stevig ontbijt vertrekken we naar Ghorepani, wat 4 uur lopen zou zijn. Wij zijn er echter al binnen 2 uur en gaan meteen het bekende uitzichtspunt Poon Hill op; weer via een eindloze trap. Helaas betrekt de lucht in de tussentijd en is er helemaal niks te zien als we boven komen. Jammer joh! We willen eigenlijk nog een stuk doorlopen, maar besluiten toch maar in Ghorepani te overnachten om het befaamde uitzicht bij zonsopgang te bewonderen. De rest van de dag brengen we grotendeels in bed door, want A. we hebben niks bij om onszelf te vermaken en B. het is hier kououououd!!

Dag 3: Poon Hill – Chomrong
De wekker gaat om half 5, maar we zijn al een uur wakker door een groep luidruchtige bejaarde Jappen die zich om 3.45 al klaarmaakten voor de wandeling bergop. Die gaan natuurlijk niet zo snel ;). Zelf rennen we in een half uurtje naar boven en zijn we precies op tijd voor sunrise. Deze keer is het gelukkig kraakhelder en is de view fenomenaal. Jammer van die 200 andere (veelal Aziatische) toeristen die met statief, 5 telelenzen en selfiestick het zicht blokkeren en de zandstorm met windkracht 12, maar dat mag de pret niet drukken. Na het ontbijt lopen we nog een uur of 7 tot aan Chomrong. Een supermooie en afwisselende tocht langs besneeuwde bergen, door mossige bossen en over groene bergkammen. En het mooiste is: we hebben de grootste toeristenmassa achter ons gelaten, want de hele Chinatown-bende loopt de driedaagse trekking en is dus onderweg ergens afgeslagen. Hoewel de route vandaag voornamelijk downhill gaat, is het een pittig dagje. We zijn bekaf als we in Chomrong aankomen en blij verrast als we pizza op de menukaart zien staan. Dat fietst er wel in!

nepal2

Dag 4: Chomrong - Himalaya
Een relaxed dagje vandaag! Eerst veeeeeel trappen af, die we aan de andere kant van de rivier uiteraard weer op moeten. In Bamboo eten we de lekkerste pannenkoeken ever! Een goede bodem voor de laatste 2 uur tot aan Himalaya, ons eindpunt van vandaag. In totaal hebben we zo’n 5 uur gelopen en kunnen we nog lekker even van het zonnetje genieten. De route is overigens niet zo bijzonder dit stuk.

Dag 5: Himalaya - ABC - Deurali
Vroeg uit de veren vandaag, want we willen naar het Annapurna Basecamp lopen en daar staat ongeveer 6,5 uur voor. Het blijkt echter veel makkelijker dan we dachten, dus na ruim 4 uur arriveren we al bij het eindstation. Het is zo ongeveer de meest heldere dag die we in Nepal hebben meegemaakt en we zijn beiden zwaar onder de indruk van de views. Zó mooi hadden we het absoluut niet verwacht! We genieten volop van het laatste stuk lopen door de sneeuw en maken aan de lopende band mensen belachelijk die zelfs met sneeuwschoenen aan en hypermoderne wandelstokken in de hand nog als een vis naar adem lopen te happen en geen stap vooruit komen. Eenmaal aangekomen bij het basecamp, kunnen we uitgebreid lunchen in de zon en besluiten we weer een stuk terug te lopen, zodat we niet in de vrieskou hoeven te slapen. Daar zijn we namelijk niet echt op gekleed met alleen een dun regenjack als ‘warme’ kleding. We lopen nog 2,5 uur en overnachten in Deurali.

nepal4

Dag 6: Deurali - Jhinudanda
Vandaag is de saaiste dag van de trekking, omdat we precies hetzelfde zien als eergisteren. In In 6 uur lopen we terug naar Chomrong en deze keer moeten we die beruchte trap aan het eind van de dag helemaal op. Een goede workout; zo’n uur non-stop een trap op lopen zonder pauzes. Toch hebben we nog energie om door te lopen naar Jhinudanda, mede doordat daar de hotsprings wachten als beloning. Een heerlijke verwenning voor onze vermoeide spieren!

Dag 7: Jhinudanda - Nayapul
De laatste dag alweer! Of eigenlijk een halve dag, want het is nog zo’n 4 uur lopen naar de plek waar we een week geleden startten. Kracht voor de bus hebben we niet meer, dus met de taxi gaan we weer terug naar Pokhara om onszelf op wat luxe te trakteren. Het zit erop en het was een geweldige ervaring!

nepal3

Praktische info
Wil je ook (een deel van) deze trekking lopen? Wellicht heb je iets aan onderstaande info.

Permit
Je kunt prima zonder gids de bergen in, maar je moet je wel even registreren in Pokhara. Een permit kost ongeveer 30 euro.

Accommodatie
Om de paar uur vind je een ‘dorpje’ met wat houten lodges, waar ze ook maaltijden serveren en (tegen betaling) zelfs een warme douche. Er is dus de nodige luxe J

Prijzen
Biertje: 3 - 5 euro
Frisdrank: 2 - 3 euro
Snack: 2 euro

En; lijkt het je wat? Zo’n trekking in Nepal?

4 thoughts on “Hiken in Nepal

1. travel addict

Post author

Hey Rowan,

Het was zeker gaaf, echt een aanrader!! En in het echt was het nog veel mooier dan op de foto's 😉

1. Geweldig, dit is zonder twijfel het mooiste gebied waar wij ook ooit liepen. Wij liepen vanuit Muktinath terug naar beneden en bij de afslag naar Poonhill hebben we helaas moeten besluiten dat het voor mij niet verstandig was verder te gaan, maar eindigde daar ons 6-daagse wandelavontuur. ik wil er echt ooit terug om alsnog Poonhill te zien. Als ik jouw foto's zie wil ik graag morgen gaan!

1. travel addict

Post author

Ha Yvonne,

Tof dat je er ook bent geweest en net zo enthousiast bent als ik 🙂
      Maar jammer dat je niet door kon gaan, had je last van de hoogte ofzo? Wel een goede reden om nog eens terug te gaan inderdaad.
      Wil ik ook hoor, om een andere hike te maken in een iets minder toeristisch gebied. En zo wordt de lijst niet korter, maar steeds langer 😉